U bent hier: Homepagina
  • Inloggen
  • Contact

  • Digitaal besluiten
  • Bijeenkomsten
  • Bestuur
  • Commissies
  • IIMC
  • Ontwikkelen/Certificeren
  • Projecten
  • Lid worden
  • Vacatures
  • Contact
  • Home
  • Home
  • Nieuws

Nieuws

Terug

Gevolgen avondklok voor besluitvorming gemeente, provincie of waterschap

Datum laatste wijziging: 2021-01-20 17:08:51


Het kabinet wil, na instemming van de Tweede Kamer, een avondklok invoeren. Bedoeling is dat iedereen tussen 21.00 uur en 4.30 uur thuis blijft. Voor cruciale beroepsgroepen, waaronder burgemeesters, wethouders, raadsleden, griffiemedewerkers en bepaalde facilitaire medewerkers (zoals schoonmakers, beveiligers en ICT'ers), geldt een uitzondering: als je een digitale vergadering op locatie moet ondersteunen, mag je je tijdens de avondklok verplaatsen, mits je een Werkgeversverklaring én een Eigen verklaring avondklok kunt laten zien.

De formulieren vind je hier:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/documenten/formulieren/2021/01/21/formulier-voor-de-avondklok-downloaden-en-meenemen

 

De avondklok geldt tot woensdag 10 februari 2021 4.30 uur.


Wie verstrekt of ondertekent de verklaring?

  • Als facilitair medewerker kun je voor de werkgeversverklaring terecht bij je werkgever.
  • Als griffiemedewerker kun je voor de werkgeversverklaring terecht bij de voorzitter van de werkgeverscommissie en/óf de burgemeester.
  • Politieke ambtsdragers (raadsleden, wethouders, commissieleden) of zelfstandigen, zij die geen werkgever hebben, kunnen de werkgeversverklaring zelf invullen.
  • De Eigen verklaring avondklok kun je downloaden op rijksoverheid.nl/avondklok.

Vergader je nog fysiek?

Dat hoeft niet door de tijdelijke wet ‘Digitale beraadslaging en besluitvorming’. Overweeg daarom ook om gebruik te maken van de digitale mogelijkheden die geboden zijn om niet fysiek bij elkaar te hoeven komen. Zo kunnen raadsleden die ziek zijn of in quarantaine moeten toch mee vergaderen. Ook om besmettingen te voorkomen, is het verstandig om steeds digitaal te vergaderen.

Meer weten of tips over digitaal vergaderen?

  • Bekijk onze themapagina ‘Digitaal beraadslagen en besluitvorming’
  • Lees de handreiking ‘vergaderen in de anderhalvemetersamenleving’ over de juridische aspecten, randvoorwaarden en praktische aspecten van het digitaal vergaderen en besluiten
  • Ga naar de digitale leeromgeving voor raadsleden; de module ‘Beter online debatteren’ helpt raadsleden om goed online te debatteren.

  • Laatste nieuws
    Verslag lunchgesprek Omgangsvormen in de raad

    Afgelopen maandag spraken we met elkaar over de omgangsvormen in de raad naar aanleiding van het essay van Ben Nijman hierover. De...


    Participatie van mensen met een beperking
    Column Douwe Jan Elzinga: een wankel avondklok-vonnis van de Haagse voorzieningenrechter
  • Agenda
    22 mrt: Lunchgesprek: De aardgasvrije ...
    26 mrt: Webinar digitale leeromgeving ...
    26 mrt: Aanbesteding RIS en AV middelen
    23 apr: Grote Workshop: Wat is de toek...
    18 jun: Bijeenkomst voor driehoeken
    1 okt: Jaarcongres 2021
    5 nov: Aanbesteding RIS en AV middelen
  • Laatste tweets
    1 dag geleden: RT @RaadslidNu: Als het gaat om #regionale #samenwerking staan gemeenteraden voor een lastige keuze. "Meer democratische legitimiteit doo... 1 week geleden: RT @lok_dem: Wat moet je als raadslid weten om de randvoorwaarden voor de #warmtetransitie te bepalen? En wat is je rol daarbij? @Platform3...
  • Home
  • Digitaal besluiten
  • Bijeenkomsten
  • Bestuur
  • Commissies
  • IIMC
  • Ontwikkelen/Certificeren
  • Projecten
  • Lid worden
  • Vacatures
  • Contact
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap
  • Contact