U bent hier: Homepagina > Commissies > Commissie Belangenbehartiging
  • Inloggen
  • Contact

  • Digitaal besluiten
  • Bijeenkomsten
  • Bestuur
  • Commissies
  • IIMC
  • Ontwikkelen/Certificeren
  • Projecten
  • Lid worden
  • Vacatures
  • Contact
  • Home
  • Commissies
  • Commissie Belangenbehartiging
  • Commissie Communicatie en Informatie
  • Commissie Integriteit
  • Commissie Openbaar Bestuur
  • Commissie Professionalisering
  • Vertrouwenspersonen
  • Juridische vraagbaak

  • Webinar rechtspositie
  • De (rechts)positie van de griffie(r) anno 2018
  • Profielschets en eerste agenda voor werkgeverscommissies
  • Functieprofielen
  • Vraag over de functieprofielen
  • 10 treden van goed werkgeverschap
  • Brief aan werkgeverscommissies met Nederlandse Vereniging voor Raadsleden
  • Stand van zaken HR21
  • Enquête HR21
  • Leden van de commissie Belangenbehartiging
  • Op zoek naar een nieuwe griffier?

Commissie Belangenbehartiging

Waar houdt de Commissie Belangenbehartiging zich mee bezig?

In de breedste zin met het behartigen van belangen van onze beroepsgroep. We volgen hierin de actualiteiten en wetswijzigingen.

Vertrouwenspersonen
Vertrouwenspersonen zijn er voor collega-griffiers die in de problemen komen. De vertrouwenspersonen functioneren zelfstandig binnen de vereniging en zijn gekoppeld aan de Commissie Belangenbehartiging.

Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra)
We volgen het wetgevingstraject en de discussie hierover. Communicatie is een speerpunt voor ons. We gaan in gesprek met het College van Arbeidszaken over de communicatie over het invoeringsproces via onze vertegenwoordiger in het College van Arbeidszaken. 

Publicatie: “De (rechts)positie griffie(r) in het decentrale bestuur”
Op het VNG-jaarcongres 2018 is het door onze commissie gerevitaliseerde boekje aangeboden aan de minister van BZK en actief verspreid onder de gemeenten. Voor 2020 hebben wij het plan opgevat om hoofdstuk 5, wat specifiek gaat over de Wnra, te gaan herschrijven en te gaan linken aan de rechtspositie.

Functiebeschrijving en waardering griffierfunctie en overige functies op de griffie
De commissie heeft de functieprofielen voor de functie van griffier en de medewerkers op de griffie in 2017 opgeleverd. Dit heeft geresulteerd in één integraal profiel voor alle griffiers. Duidelijk moet worden dat de raad een keuze kan en moet maken bij het vaststellen van de beschrijving en waardering van de griffier. We volgen het proces in het land en zijn beschikbaar in geval collega’s vragen over de invoering hebben.

Daarnaast houden we ons bezig met de trainingen voor werkgeverscommissies en volgt er begin 2020 een stuk over griffiers in herindelingsprocessen.

  • Laatste nieuws
    Uitkomst enquête evaluatie Jaarcongres 2020

    Eind vorig hebben wij jullie gevraagd om middels een enquête feedback te geven op het digitale Jaarcongres van 2 oktober 2020. De uitkomst...


    Column Douwe Jan Elzinga: gedeeltelijke bescherming intern beraad noodzakelijk
    Facturatie ledencontributie 2021
  • Agenda
    19 jan: Webinar: Belang en mogelijkhed...
    26 jan: Webinar: Praktijkvoorbeelden u...
    29 jan: Start VU-opleiding Strategisch...
    2 feb: Webinar: Het organiseren van g...
    9 feb: Webinar: Afsluitende paneldisc...
    19 feb: Symposium Nieuwe Democratie
    25 feb: Lunchgesprek met Manon Fokke
  • Laatste tweets
    4 dagen geleden: RT @lok_dem: Door de coronacrisis vergaderen gemeenten, provincies en waterschappen hoofdzakelijk digitaal. Maar wat is nu rechtsgeldig bij... 1 week geleden: RT @lok_dem: Hoe pak je je rol als #volksvertegenwoordiger bij het opstellen van een regionale energiestrategie (RES)? O.a. @KristelLammers...
  • Home
  • Digitaal besluiten
  • Bijeenkomsten
  • Bestuur
  • Commissies
  • IIMC
  • Ontwikkelen/Certificeren
  • Projecten
  • Lid worden
  • Vacatures
  • Contact
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap
  • Contact