CPO-Heidag 2025: bouwen aan de leeragenda van de toekomst

Op een zonovergoten dag aan de kust, bij Parnassia aan Zee kwam de commissie Professionele Ontwikkeling (CPO) afgelopen vrijdag bijeen voor haar jaarlijkse heidag.

Centraal stond het formuleren van het speerpunt voor 2026: een toekomstgerichte leeragenda voor de griffier als levenslange leerling.

Uitkomsten van uitvraag over leerbehoeften
De dag startte met een inhoudelijke aftrap door een presentatie van de uitkomsten van de uitvraag over leerbehoeften. Daarna nam Remco van der laan van de commissie Openbaar Bestuur het over met een sessie over de maatschappelijke trends die in het Trendonderzoek 2025 nader zullen worden onderzocht: AI, hybride governance, directe democratie en weerbaar bestuur — deze vormden het vertrekpunt voor verdere reflectie.

Scenario-estafette
Tijdens de scenario-estafette verdiepten de deelnemers zich in de benodigde competenties en leerbehoeften. Dit leverde waardevolle input op voor een toekomstbestendige leeragenda. De oogst van deze sessie werd plenair besproken en aangevuld met vervolgstappen. Welke leerbehoeften sluiten aan op het bestaande aanbod? Wat vraagt om scholingsaanbod, collegiaal leren of netwerkvorming? En hoe zorgen we voor voldoende tijd en ruimte voor het volgen van een opleiding in de praktijk?

Geactualiseerde Uitvoeringsagenda 
Belangrijk resultaat: de commissie werkt toe naar een geactualiseerde Uitvoeringsagenda CPO, in nauwe samenhang met de Meerjarenvisie van de VvG én met oog voor realistische uitvoerbaarheid. Een vruchtbare dag vol inhoud, verbinding en concrete opbrengst — precies waar een heidag voor bedoeld is.

Geactualiseerde opleidingsgids 
We willen je hierbij ook nog even wijzen op de geactualiseerde opleidingsgids.Â