U bent hier: Homepagina > Commissies > Juridische vraagbaak > Volksvertegenwoordiging > Vraag: Mag de raad meer weten over de (financiele) gevolgen van een ontslag?
  • Inloggen
  • Contact

  • Jaarcongres 2019: impressie
  • Bijeenkomsten
  • Bestuur
  • Commissies
  • Projecten
  • Vacatures
  • Contact
  • Home
  • Commissies
  • Commissie Belangenbehartiging
  • Commissie Communicatie en Informatie
  • Commissie Integriteit
  • Commissie Openbaar Bestuur
  • Commissie Professionalisering
  • Mentoren
  • Vertrouwenspersonen
  • Juridische vraagbaak

  • Leden van de Juridische vraagbaak
  • Volksvertegenwoordiging
    • Vraag: Op welke termijn kan een raadsvergadering worden uitgeschreven?
    • Vraag: Wie vervangt de plaatsvervangend voorzitter?
    • Vraag: Mag een wethouder weigeren te antwoorden als er een bezwaarprocedure speelt?
    • Vraag: Mag de raad zonder meer afwijken van een collegeadvies?
    • Vraag: Mag de raad stemmen met een voorbehoud?
    • Vraag: Mag een commissielid of een raadslid (gedeeltelijk) afstand doen van zijn of haar recht op vergoeding?
    • Vraag: Op basis van welk wetsartikel wordt een audit/rekeningcie ingesteld?
    • Vraag: Moet een vervanger wegens ziekte na 16 weken opnieuw worden benoemd?
    • Vraag: Welke (on)mogelijkheden zijn er voor betaling van commissieleden?
    • Vraag: Moeten wensen en bedenkingen door de raad worden vastgesteld?
    • Vraag: Mag de raad meer weten over de (financiele) gevolgen van een ontslag?
    • Vraag: Hoe herstel ik een foutieve stemming over een amendement?
    • Vraag: Kan een raadslid ook vragen stellen als 'gewone burger'?
    • Vraag: Is er juridisch verschil tussen gemeenteraad en raadsleden bij ingezonden brieven?
    • Vraag: Verantwoording van het college over (ambtshalve) deelname aan een stichting
    • Vraag: Wat zijn de regels voor het beheren van het fractiebudget?
    • Vraag: Mag het lidmaatschap van de VPPG worden betaald uit de fractietegemoetkoming?
    • Vraag: Wie besluit er over de (tijdelijke) opvang van vluchtelingen?
    • Vraag: Mag je aan een fractievertegenwoordiger ook nog een vrijwilligersvergoeding betalen uit het fractiebudget?
    • Vraag: Geldt de tegemoetkoming in de kosten van een ziektekostenverzekering ook voor tijdelijke raadsleden?
    • Vraag: Kan aan een fractievertegenwoordiger ook een vrijwilligersvergoeding verstrekt worden?
    • Vraag: Stelt het college de Grondprijzennota vast?
    • Vraag: Kan een raadslid zich onthouden van stemming, in het geval waar art. 28 van de Gw niet van toepassing is?
    • De vraag aan de juridische vraagbaak betreft deze keer het budget voor fractieondersteuning
    • Vraag: kan de raad zichzelf een opdracht geven via een motie?
    • Vraag: er zijn twee raadsbesluiten genomen over hetzelfde onderwerp. Overruled het tweede besluit het eerste?
    • Vraag: Een lid van een eenmansfractie stapt uit haar partij en begint een nieuwe fractie. Kan haar fractievolger haar volgen?
    • Vraag: Kan er een korting op de vergoeding voor spookraadsleden plaatsvinden?
    • Vraag: Wat is de juiste vorm van een stembriefje?
    • Vraag: Partij zegt vertrouwen in raadslid op. Hoe nu verder?
    • Vraag: Naamswijziging van een eenmansfractie
    • Vraag: Fractievertegenwoordiger benoemen van andere kieslijst?
    • Vraag: Is de datum-tijd klok bepalend voor wanneer een raadsbesluit is genomen?
    • Vraag: Herbenoeming commissieleden wegens nieuwe partijnaam
    • Vraag: Vanaf welke vergadering kan een nieuwe fractie als zodanig optreden?
    • Vraag: Kan een opvolger in dezelfde vergadering de plaats innemen van het vertrekkend raadslid?
    • Vraag: Tot welk moment kan een motie worden ingetrokken?
    • Vraag: Meestemmen kandidaten
    • Vraag: Uit- en toetreding tot raad
    • Vraag: Mag een raadslid zijn/haar eigen partij starten drie maanden vóór de gemeenteraadsverkiezingen?
    • Vraag: Raadsstukken alleen digitaal ter inzage
    • Vraag: Wat is het verschil tussen een reglement en een verordening?
    • Vraag: hoe wordt bepaald wie het langstzittend raadslid is?
    • Vraag: Moet het college alle schriftelijke vragen van raadsleden beantwoorden?
    • Vraag: Heeft een raadslid er recht op niet te worden opgenomen?
    • Vraag: Afzien van fractieondersteuning?
    • Vraag: Ontslag nemen via e-mail?
    • Vraag: Beslaglegging op de raadsvergoeding
    • Vraag: Kunnen extrene partijen worden onderzocht ex art 151a PW?
    • Vraag: Wanneer afleggen eed door vervangende wethouder?
    • Vraag: Hoe kan het college een reeds aan de gemeenteraad voorgelegd raadsvoorstel intrekken?
    • Vraag: Hoe omgaan met aangenomen amendementen die tegenstrijdig zijn?
  • Integriteit
  • Geheimhouding
  • De griffie(r)
  • Verkiezingen

Vraag: Mag de raad meer weten over de (financiele) gevolgen van een ontslag?

Vraag:

Stel: er komt van de gemeentesecretaris de mededeling dat een sectordirecteur op non-actief is gesteld (vanwege het ontbreken van de basis om verder samen te werken) en niet terugkomt. Mogelijk kost dit de gemeente veel geld, misschien wel tonnen. Dit wordt dan waarschijnlijk via de post personeelslasten "verwerkt". Welke mogelijkheden hebben raadsleden om hier meer van te weten te komen?

Er wordt altijd gezegd dat de raad niet over de bedrijfsvoering gaat. Echter, kunnen raadsleden vragen stellen als: Is er in casu aan dossieropbouw gedaan betreffende het vertrek van de betreffende directeur bij de interne organisatie? Om hoeveel geld gaat het? Het geld kan immers niet aan andere, maatschappelijke dingen worden besteed.

 Antwoord:

Dit soort zaken moet vertrouwelijk worden behandeld, gelet op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken ambtenaar. Om vragen vanuit de raad voor te zijn, is het advies van de vraagbaak dat het college de actieve informatieplicht van artikel 169, tweede lid Gemeentewet toepast en de raad via het seniorenconvent vertrouwelijk informeert over deze kwestie. Ook de afspraken die zijn gemaakt met de betrokken ambtenaar over het vertrouwelijk delen van informatie over de kwestie moeten worden gerespecteerd. Hierbij moet de juiste geheimhoudingsgrond worden gebruikt, te weten artikel 55 Gemeentewet.

  • Laatste nieuws
    Digitalisering als kans voor versterking van de lokale democratie

    Tijdens de Grote Workshop in Zwolle op 14 juni 2019 is het rapport Griffiers en digitalisering van het Rathenau Instituut en VNG realisatie...


    Ontwikkelscan voor griffiers en plaatsvervangers
    Maandelijkse column Douwe Jan Elzinga voor de Vereniging van Griffiers
  • Agenda
    16 dec: Netwerkevent Vrouwen in politi...
    14 jan: Webinar digitalisering
  • Laatste tweets
    3 dagen geleden: RT @havandermeulen: Vanaf 1 januari ben ik weer normaal. Vanwege de (Wet) normalisering (rechtspositie) ambtenaren schijnt er een aanwijzin... 2 weken geleden: RT @boudewijnsteur: Democratie in Actie bestaat deze maand één jaar! Al veel gedaan: - Proeftuin digitale participatie - Ondersteuning geme...
  • Home
  • Jaarcongres 2019: impressie
  • Bijeenkomsten
  • Bestuur
  • Commissies
  • Projecten
  • Vacatures
  • Contact
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap
  • Telefoon: 070-3738212